Misschien heb ik het ingepakt. Kan ik het gewoon niet meer
vinden omdat tussen alle cadeaus dit kleine dingetje niet meer opvalt.
Misschien heb ik het in een gedicht vermeld, maar ben ik vergeten de tastbare
vorm te kopen. Of misschien heb ik het wel gekocht en staat het te midden van
huisraad gewoon in het zicht, terwijl het pakpapier, plakband (heden ten dagen
noemen we dat tape) en linten mijn aankoop aan het oog onttrekt.
Maar de kinders groeien,
worden groot en vertellen je met
opgeheven hoofd dat ze ontdekt hebben dat dit mysterie een groot geheim
met zich meedraagt. Een volwassen wereld heeft hen jarenlang plezier bezorgd en
nu is het (ook) aan hen om dit geheim te bewaren en bewaken, voor hun jongere
broertjes en zusjes, neefjes en nichtjes en de kinderen uit de lagere groepen
op school.
Dan komt de tijd van de surprises en daarmee van de ouders,
juffen en een enkele meester op school die hen wijzen op het belang van een ‘goede’
surprise. Deze mag niet meer bevatten dan de cadeaus die gekocht zijn binnen
het afgemeten budget, moet voorzien zijn van een gedicht van tenminste enige
omvang en dient behalve ingepakt, ook te zijn vormgegeven. De eisen zijn niet
mis en menig ouder moet dus flink aan de slag om het kind te helpen daarin te voorzien.
Zo overkwam het mij dat ik kreeg uitgemeten dat mijn surprise toch echt een onvoldoende
werkstuk was. Ik herinner mij dat het meeste tijd ging zitten in het vinden van
alle producten van de verlanglijst die aan dit cadeau hing. De eerste 7 uur ‘arbeid’
waren daarmee wel verstreken en er bleef wat minder tijd over om de vormgeving
te voltooien. Jammer genoeg bleek dat nu juist het ijkpunt van mijn
inspanningen.
En nu besef ik dat ik iets ben vergeten. Het gaat om de
essentie. Die is ineens zoek. Het kinderfeest is een feest geworden wat door
ons volwassenen wordt omgeven met ‘een reeks kerndoelen, die de psycho- sociale
waarde van de wijze van inpakken van het gekochte product omkleden met de
belangrijkste voorwaarden van marketing en consumentenmanipulatie’. De surprise
werd een reclamefolder die moest aanzetten tot likkebaarden. Aan de verpakking
kun je zien met wie je te maken had. Kreeg je een mooi verpakte surprise dan had je te maken met een
lieve gever, die lang en zorgvuldig aan je had gedacht. Kreeg je een cadeau van
je wenslijstje, dan had de gulle gever zich er met een Jantje van Leiden van
afgemaakt.
Volwassenen vieren ook Sinterklaas. Onder elkaar, met
surprises. Hier gelden dezelfde wetten. Het budget, de wijze van inpakken, en het
gedicht zijn beladen met verwachtingen. Onderlinge vaak onuitgesproken ‘wetten’
hieromtrent blijken het diepste van de ziel te beschadigen als ze niet worden
nageleefd. Volwassenen hebben hier vaak meer moeite mee dan kinderen.
Maar hoe zat het ook alweer? Een feest voor kinderen, dat de
middelen biedt om zaken als (te hoge) verwachtingen, lang gekoesterde wensen, (uitgestelde) aandacht en - behoeftebevrediging,
financiële beperkingen, winkelsluitingstijden(?) etc. door kinderen spelenderwijs te laten
ontdekken. De vreugde om je verwend te
voelen en de teleurstelling als je minder kreeg dan je hoopte.
Daar valt lering uit te trekken. Misschien begint het echte werk pas ná
Sinterklaas.
Ik ben iets vergeten. Maar wat?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten